Under fryspunkten i homofobt Sankt Petersburg
Anna Fock skildrar i sin debutroman tillvaron för unga bögar i Sankt Petersburg. I "Absolut noll" möter vi de som gör uppror mot normativiteten i ett ryskt samhälle där de nya lagarna mot "homosexuell propaganda", som infördes 1 juli, har fått stor uppmärksamhet i omvärlden och ger romanen ökad aktualitet.
böcker | 2013-08-19 Av: Elias Kukkola Settervik |
Författare: Anna Fock
Bok: Absolut noll
Förlag: Ersatz
Anna Focks debutroman kunde knappast släppas mer lägligt. I ljuset av Rysslands nya hbtq-fientliga lagstiftning kommer berättelsen om några unga bögars tillvaro i Sankt Petersburg helt säkert att genljuda hos många. Huvudpersonen Nikitas utsatta situation som öppet homosexuell är dock bara historiens förgrund och problemet är att skildringen riskerar att uppfattas som ytlig om romanen enbart blir läst i en samtida kontext.
Anna Fock debuterar i sommar med romanen "Absolut noll". Foto: Cato Lein
De kringflackande ungdomarna i Absolut noll lever ett dekadent liv med starksprit, droger och osäkert sex. Samtidigt påminns biografmaskinisten Nikita ständigt om barndomens sorglösa dagar, och trots sin ringa ålder verkar denna melankoliska nostalgi vara hans tyngsta ok. Det är här romanens verkliga motiv framkommer: brottet med barndomen och vuxenvärldens uppenbara oförståelse för den nya generationens uppror mot normativiteten. Romanen fungerar betydligt bättre som reflekterande tillbakablick på en uppväxt än som kommentar om det sociopolitiska läget i Ryssland.
Självdestruktiviteten straffar sig oundvikligen och karaktärerna tvingas hantera personliga katastrofer som otrohet, hiv och övergrepp. I slutändan är Absolut noll även en berättelse om skuld, och frågan är om Fock klarar av att hantera alla dessa allvarliga teman på ett välavvägt och insiktsfullt sätt. Jag tycker inte det och bekymras vid tillfällen av karaktärernas envist osympatiska drag. Samtidigt lyckas Fock hålla en märkligt lättsam ton genom hela romanen, vilket skapar en intressant kontrastverkan och sätter personlig prägel på texten. Stundvis för det tankarna till Susanna Alakoskis författarskap, tvärtemot de, ganska klumpiga, referenserna till den ryska litteraturhistorien som sidorna är beströdda med.
Absolut noll är ett mycket ärligt försök att skildra en tillvaro som är svår att såväl skildra som uppleva. För en debuterande författare som dessutom inte har någon omedelbar koppling till miljön hon beskriver måste det betraktas som en framgång. Om hon tar sig an sina framtida projekt med samma djärvhet och sinne för livet i marginalen är Anna Fock ett namn att lägga på minnet.
Elias Kukkola Settervik
[email protected]
böcker | 2013-08-19 Av: Elias Kukkola Settervik |