Fördomar på turné manar till eftertanke
reportage | 2005-06-07 Av: Josef Björklund |
Bögmusik, judedisco eller vanlig mespop. Vilken är din stil? Det är en av många frågor som ställs under den interaktiva utställningen Fördomsturnén, som öppnade i Stockholm 6 juni.
Utgångspunkten för föreställningen är Intoleransrapporten - en undersökning av ungdomars attityder, utsatthet och delaktighet kring antisemitism, homofobi och islamofobi. Studien genomfördes förra året och 10 500 slumpvis utvalda högstadie- och gymnasieungdomar deltog.
- Resultaten visade till exempel att det bland en fjärdedel av eleverna finns en villkorad inställning till minoriteter. Visst, du får finnas till, men med vissa förbehåll. Några av dessa har exempelvis inget emot muslimer, men tycker inte att de ska ha rätt att bygga moskéer, säger Heléne Lööw, överintendent vid Forum för levande historia.
Heléne Lööw har länge velat sammanföra konst och forskning, vilket blivit verklighet med Fördomsturnén.
Sammanlagt har över 500 ungdomar runt om i landet medverkat i produktionen. De har samarbetat med flera unga konstnärer, som agerat bollplank och kreativa ledare inom områden som textil, film och ljud. Utställning består av olika stationer med den gemensamma nämnaren att de konfronterar deltagarna med sina egna och andras fördomar.
Konstnären Steven Cuzner och kompositören Erik Bünger har skapat verket "Do they know it's White Noise Christmas", som provocerar med olika musikstilar. Steven Cuzner har träffat ungdomar i Sverige som fått dela med sig av sin favoritmusik, men samtidigt varit tvungna att placera den inom en viss kategori. Även här är det fördomar som varit ledstjärnan. De slutgiltiga 45 stilfacken som vuxit fram inkluderar bland annat "jc rock", "massagemusik", "invandrarmusik", "kukrock" och "flatskrän".
- De har fått spela in sin musik som de haft med sig på cd eller mp3-spelare och så har de varit tvungna att placera den i vissa kategorier, säger Cuzner.
Steven Cuzner och Erik Bünger har utgått från nedsättande begrepp när de låtit ungdomar kategorisera sin favoritmusik.
- Vi hade en idé om att återskapa känslan av alla diagram vi såg i Intoleransrapporten, säger Erik Bünger. På utställningen får besökaren själv göra en egen blandning av musikstilarna och bränna det på cd och ta med hem.
Syftet är att starta en tankeprocess och visa på hur märkligt och missvisande det blir när man generaliserar och sätter etiketter på saker som musik. I botten ligger också en tanke om att all musik är ett slags korsbefruktning, något som konstnärerna vill förmedla. Denna idé blir tydlig verkets interaktiva del.
- Här kan man blanda olika stilar och lyssna hur de låter ihop, säger Steven Cuzner samtidigt som han sätter ihop en mix av 39 procent "jagvillvafarligmusik" och 61 procent "peddopop".
Erik Bünger har tillsammans med en programmerare utvecklat programmet som mixar låtarna och resultatet bli ett slags sammelsurium av rytmer som skiftar i tempo och karaktär.
- Enkelt uttryckt kan man säga att musiken bryts ner i små gryn som blandas på olika sätt. Tanken är att skapa irritation och förvirring, säger han.
- Den som lyssnar ska bli osäker på vad fördomar är och symboliserar. Och man fattar hur begränsade de är, fyller Cuzner i.
Ett annat exempel på det konstnärliga arbetet som sprungit ur Intoleransrapporten är filmen "Bara vi". Tolv ungdomar, sex tjejer från Skarpnäck i Stockholm och sex killar från Rosengård i Malmö, har producerat en kortfilm utifrån eget manus och skådespel. Den handlar om ett gäng unga människor i förorten och ställer en rad frågor om religion och tillhörighet. Efter filmen uppmanas publiken att skriva ner sina tankar och reaktioner och att fortsätta på manuset.
- Två gånger i veckan kommer vi ha en videostation här där man har möjlighet att spela in hur man skulle vilja att filmen fortsatte, säger Ulrika Larsson, konstnärlig ledare för "Bara vi". Hon menar att det hela handlar om att aktivera ungdomar och att få dem att tänka vidare utifrån de frågor som väcks i filmen.
Fördomsturnén är ett samarbete mellan Forum för levande historia, Drömmarnas hus i Malmö, Kulturhuset i Skarpnäck, Streets i Stockholm, Pannhuset i Göteborg och Jämtlands Läns Landsting. Den visas nu i Forum för levande historias lokaler i Gamla stan och har öppet måndag till fredag klockan 12-17. I oktober flyttar vandringsutställningen vidare till Malmö och under 2006 förväntas den besöka bland annat Göteborg och Östersund.
"Alla borde träffas" är titeln på den ljudinstallation som Amanda Cardell har skapat tillsammans med fyra ungdomar i Göteborg. Lamporna fungerar också som högtalare där besökaren kan lyssna på intervjuer som ungdomarna gjort med vänner om deras syn på bland annat homoadoptioner och moskéer.
Anna Linder, Sofia Sundström och Sofia Malmström har skapat det textila verket "Rulla!", där olika fördomar tryckts på ett tyg.
- Man ska klippa bort en tygbit och sy fast den innanför eller utanpå jackan. Meningen är att man ska upptäcka att man själv har fördomar. Det är ok, men bra att tänka på, säger Sofia Sundström.
Text och bild: Josef Björklund,
praktikant Amnesty Press och media
reportage | 2005-06-07 Av: Josef Björklund |