Kvinnors kamp mot grym tradition
filmer | 2005-10-13 |
Titel: Moolaadé – fristaden
Regissör: Ousmane Sembène
Land: Senegal/Frankrike
Längd: 1 tim 57 min
År: 2004
Regissören Ousmane Sembène var den förste svarta afrikanska regissören som långfilmsdebuterade 1966.
Påverkad av sitt eget lidande som omskuren kvinna och av radiosändningar från omvärlden, är Collé övertygad om att hon handlar rätt. Hon vägrade att låta sin egen dotter, Amsatou, genomgå ”reningen” och när fyra småflickor söker skydd undan omskärerskorna hos henne är beslutet självklart. Hennes hem förvandlas till en fristad.
Vackert filmad i en senegalesisk by är Moolaadé främst en historia om kvinnors kamp mot grymma traditioner. Men filmen har fler bottnar än så. Traditionen att omskära flickor ställs i filmen mot en annan gammal tradition, moolaadé – skyldigheten att erbjuda de svagare och utsatta skydd då de behöver det. Byrådets vilja och konservatism ställs mot kvinnornas förändringsvilja. De äldre männens makt utmanas av de yngre, modernare, männens tankesätt.
Männen i byn beslagtar kvinnornas radioapparater när det uppdagas att två flickor dränkt sig i brunnen för att undkomma omskärelsen. I samma veva kommer en av byns söner hem efter att ha bott i Frankrike. Han har fickorna fulla av pengar och hälsas välkommen hem med smicker och beundran. Han är ”Lång, stark och snygg som den uppstigande solen.” Med sig har han både en teve och moderna idéer. Ganska snart tror man att han kommer att spela en avgörande roll i historien.
Männen i byn beslagtar kvinnornas radioapparater när det uppdagas att två flickor dränkt sig i brunnen för att undkomma omskärelsen.
Utan att frossa i hemska bilder lyckas Moolaadé framkalla stark starka känslor. Frustration över att Collé inte kan ge ordentligt svar på tal då hennes motvilja mot omskärelse ifrågasätts och närmast fysiskt illamående när småflickor gråtandes bärs bort för att få sina kön stympade.
Collé får under kampen för sin övertygelse och småflickornas trygghet utstå både sin makes svek, piskrapp och ifrågasättande från en del andra kvinnor. I en lugn atomosfär men med ett ganska snabbt tempo presenteras alla maktrelationer i den lilla byn och man bara hoppas så intensivt att det är Collé som går segrande ur maktkampen.
Moolaadé är främst en film om kvinnors kamp mot grymma traditioner.
Den senegalesiske regissören Ousmane Sembène var den förste svarta afrikanska regissören som långfilmsdebuterade 1966. Vid skapandet av Moolaadé hade han hunnit bli 79 år gammal. Filmen spelades in på den senegalesiska landsbygden med hjälp av elaggregat och utan tillgång till rinnande vatten.
I en intervju om filmen berättar Sembène att han gör film ”för att visa mitt folk vilken obehaglig situation de befinner sig i och därmed tar sitt ansvar. De håller sitt öde i sina egna händer. Ingen annan än de själva kan lösa deras problem.”
Bekymrad över det faktum att en majoritet av de afrikanska länderna fortfarande utövar kvinnlig omskärelse, kände han sig tvungen att göra Moolaadé.
Lisa Hanson, praktikant Amnesty Press och media
Moolaadé har premiär fredagen den 14 oktober, och ingår som en av fyra filmer i en afrikansk filmfestival på stockholmsbiografen Zita i helgen.
De övriga filmerna som visas är:
Women´s love (Hob el banat) av Khaled El Hagar, Egypten 2004
Sleeping Child (L'enfant endormi) av Yasmine Kassari, Marocko/Belgien 2004
The Night of Truth (La nuit de la verité) av Fanta Régina Nacro, Burkina Faso/Frankrike 2004
På söndag kulminerar festivalen i ett seminarium under temat Afrikanska kvinnobilder.
Mer information på: http://www.zita.se/
Läs mer om könsstympning i Senegal i reportaget
Framgångssagan Molly Melching: »Könsstympning på väg att försvinna i Afrika«
Amnesty Press nr 2/2003
filmer | 2005-10-13 |