En skrivande gnista vaknar till liv
Filmmanusets premiss till berättelsen om "Unga Astrid" har en integritet som är oväntat sympatisk. För det är Astrids livsöde som här står i fokus snarare än relationen till hennes kreativitet eller visuella band till hennes framtida skrivande. Allt som allt blir detta till ett oväntat sympatiskt och berörande möte med Astrid Lindgren genom denna fria tolkning av händelser ur hennes liv.
filmer | 2018-09-13 Av: Andreas von Scherling |
Pernille Fischer Christensen har gjort ”Unga Astrid” med Alba August i huvudrollen. Foto: Erik Molberg Hansen ©Nordisk Film Distribution
Film: Unga Astrid
Regissör: Pernille Fischer Christensen
Manus: Pernille Fischer Christensen, Kim Fupz Aakeson
Skådespelare: Alba August, Trine Dyrholm, Maria Bonnevie, Björn Gustafsson, Magnus Krepper
Land: Sverige, Danmark
Längd 123 minuter
Filmade kulturpersonligheters livsöden brukar vanligen hamna i genrefällan av att rada upp ett typ av Greatest hits-kollage av precis allt det som är känt inför allmänheten om huvudpersonen ifråga. Dessa är filmer av ett slag där händelserna fullkomligt har pressats innanför speltidens ramar, såsom kläder ned i en svårstängd resväska, ivrigt påhejad av filmmusikens emotionella understrykningspennor.
Men filmen "Unga Astrid" undviker förvånande nog för det mesta dessa genrefällor genom att istället lägga fokus på vad som framstår som Astrids sena tonårsår då hon blir gravid med sitt första barn medan hon praktiserar på Vimmerby Tidning och fortfarande bor hemma med sina föräldrar i ett hus som kyrkan har upplåtit åt dem.
Den känslomässiga turbulens och den rörelse som skapas i mötet med det traditionella kristna samhällets värderingar och hennes livspredikament är alltså vad filmen fokuserar kring. Det förhåller sig rent av på ett sådant vis att vi, frånsett berättargreppet av en tillbakablick utifrån hennes äldre år, faktiskt inte har någon ledtråd alls till vare sig hennes berömda sagor eller hennes offentliga liv. Vad som låter oss veta vem historien berör är egentligen enbart hennes förnamn och en biroll av en viss Lindgren spelad av Björn Gustafsson framåt filmens slutskede.
Detta är ett vågat berättargrepp av filmens upphovspersoner som alltså gissningsvis önskar fylla biograferna av besökare lockade av möjligheten att få ta del av berättelsen om en såväl välkänd som folkär och viktig person. En kvinna som har sålt över 165 miljoner böcker, fått en asteroid uppkallad efter sig och som pryder svenska sedlar.
Alba August i ”Unga Astrid”. Foto: Foto: Erik Molberg Hansen ©Nordisk Film Distribution
Dessutom tål det att tänkas en tanke eller två på hur stora filmiska marknader som i och med detta berättargrepp helt missas av regissör och manusförfattare Pernille Fischer Christensen – då filmen egentligen hade varit en uppenbar kandidat till att annars utgöra vårt Oscarsbidrag. Värt att notera inför ett liv som sträckte sig mellan 1907 och 2002 är även att den valda kontexten för berättandet kunde ha gjorts starkare – nu när detta dessutom är en berättelse inspirerad av Astrids liv till skillnad ifrån att vara baserad på det – vilket medför en större kreativ frihet. Dessutom så kunde någon koppling bortom enstaka repliker till hennes senare arbete som författare gärna ha fått inkluderats. För även om det förvisso är en lättnad att det befarade kollaget av välkända händelser ur hennes liv har undgått att finna sin uppradade väg in i denna films manus, så är det inte per definition önskvärt att landa i rakt motsatt läge där egentligen intet annat än hennes förnamn anger vem berättelsen berör.
Men med detta noterat så är det ändå lätt att se hur filmen "Unga Astrid" både bildligt och metaforiskt står stadigt på egna ben trots att nivån möjligen inte ligger på ett större djup än valfri Hollywoodproduktion. Det skulle även i relation till detta förvåna mig om Alba August inte inom en snar framtid tar klivet över Atlanten. För med så kända föräldrar som Bille och Pernilla så vore det underligt om det inte kom erbjudanden till henne nu när dessutom andra svenska yngre skådespelare såsom syskonen Skarsgård, Rebecca Fergusson, Alicia Vikander och Noomi Rapace har beredit vägen för en efterfrågan. Det blir i så fall en karriär av intresse att följa.
Andreas von Scherling
filmer | 2018-09-13 Av: Andreas von Scherling |