Möten på brasiliansk mark

filmer | 2009-04-02

"Birdwatchers"
Regi: Marco Bechis
Skådespelare: Abrisio Da Silva Pedro, Alicelia Batista Cabreira, Ademilson Concianza Verga m fl

De brasilianska marktvisterna gestaltas i filmen Birdwatchers. I filmen kräver indianer tillbaka sin mark och slår läger bredvid stängslet runt en åker, som vaktas av en mänsklig fågelskrämma med pistol i bältet.**

Allt börjar i en lugn regnskog, till synes orörd. En trähuggen kanot färdas längs floden och passerar under tystnad en grupp indianer. Krigsmålningarna i deras ansikten har inte lyckats maskera deras likgiltiga ansiktsuttryck. Men för turisterna med kikare runt halsen i kanoten passar indianer med krigsmålningar in i deras utflyktsprogram i Amazonas. När deras kanot försvinner längs floden går indianerna upp till en väntande bil för att ta emot skrynkliga sedlar och ta på sig nötta t-tröjor. Iklädda sina vardagskläder återvänder de till det reservat som urfolket från Mato Grosso do Sul har förpassats till.

Efter att unga indianer begår självmord för att fly från den misär deras folk har blivit tilldelade, bestämmer sig några av personerna i reservatet för att flytta tillbaka till sina förfäders mark. De slår läger mellan en väg och ett stängsel. Vägen leder bort mot de nuvarande markägarnas hus och stängslet markerar var deras egendom börjar och slutar. Avskildheten mellan indianerna i lägret och portugisättlingarna i huset suddas ut alltmer
i takt med att marken på andra sidan stängslet beträds av indianernas barfotafötter. Huvudkaraktären Osvaldos utveckling från sanndrömmare till shaman kantas av en relation med jordägarens dotter. En av indiankvinnorna skämtar grovt med pistolmannen som har parkerat sin husvagn på åkern för att vakta egendomen. Och pigan i huset får agera mellanhand mellan sin arbetsgivare och sin folkgrupp.

Dessa möten mellan två olika brasilianska världar som båda gör anspråk på samma mark är något fragmentariska. Symboliken är slagkraftig men känslan är inte riktigt närvarande. Någon identifiering med karaktärerna infinner sig aldrig, även om man automatiskt ställer sig på urfolkets sida som en avlägsen åskådare.

Filmen exemplifierar konsekvenserna av besluten i Brasiliens domstolar, där indianerna nyligen fick rätt till den mark som sträcker sig över ett enormt område i norra delen av landet. I filmen har dessa domstolsbeslut en viss påverkan för ursprungsfolkets lagliga rättigheter, men konflikten mellan jordägare och indianer består och tar sig ofta våldsamma uttryck. I Birdwatchers får indianerna åter en anledning att krigsmåla sina ansikten, denna gång utanför Amazonas turiststråk, i kampen för att få tillbaka sin mark och livsstil.

Hanna MI Jakobson

filmer | 2009-04-02